-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:6751 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

احكام اوّليه و ثانويه و نقش ولايت فقيه را در اجراي آن شرح دهيد .
احكام اوّليه احكامي است كه موضوع آنها عناوين اوّليه است و احكام ثانويه به احكامي مي گويند كه متعلّق آنها موضوعات عناوين ثانويه است ؛ مثلاً اين كه وضو واجب است ، حكم اوّلي است ، ولي اين كه وضوي ضرري يا وضوي حرجي واجب نيست ، از احكام ثانويه است . « لا ضرر » و « لا حرج » دو قاعده است كه احكام اوّليه را مقيّد مي سازد ؛ يعني مثلاً واجب بودن وضو مطلق است و هم هنگام حرج و ضرر و هم ديگر هنگامها را شامل است . دليل نفي ضرر و حرج ، اين حكم را مقيّد مي كند به گونه اي كه حرج و ضرر در آن نباشد .
در پاره اي موارد ، احكام ثانويه با ولايت فقيه ارتباط مي يابد ؛ مانند آن گاه كه شخصي املاكي دارد و از اين رو ، تصرّف در ملكش بر هر كسي بدون رضايت او حرام است ، ولي ممكن است ولّي فقيه بر اساس ولايتي كه دارد در صورت اضطرار اجازه دهد كه در مال او بدون رضايت تصرّف كنند ، يا شخص محتكر را وادارد كه به قيمت عادلانه جنس خويش را در اختيار عموم بگذارد .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.